همسفر خورشید - قسمت اول
در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش عمومی

آمار مطالب

کل مطالب : 257
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 576
باردید دیروز : 1
بازدید هفته : 576
بازدید ماه : 1157
بازدید سال : 1880
بازدید کلی : 519561

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


نویسنده : برات دشتی
تاریخ : شنبه 19 اسفند 1391
نظرات

 بنام خداوندی که همیشه همسفر ماست

سفر عتبات عالیات دانشجویان در تاریخ 16/8/91 ساعت 35/13 بعداز ظهر  از مسجد دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شد ،با بدرقه اقوام و دوستان وارد اتوبوس شدیم کمی نگران و مضطرب بودم  با  تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط قاری حاضردر اتوبوس سفر را آغاز  کردیم. با پیمودن مسافت های طولانی وکیلو مترها از خاک جمهوری اسلامی ایران  شامگاه 17/8/91 ساعت 23 به مهران رسیدیم و سحرگاه روز بعد با اقامه نماز صبح آماده حرکت بسوی مرز زمینی مهران شدیم دیگر خاک عراق دیده می شد پرچم عراق با نوشته الله اکبر روی  نوار مرز خود نمایی می کرد از گیت ایران گذشتیم وارد محدوده عراقی ها شدیم خانمها و آقایان  براساس ردیف مانیفیس دریک صف قرارگرفته به سمت گیت پذیرش عراق رفتند که ماموران بعد از انگشت نگاری وگرفتن عکس ( با دوربین تعبیه شده در کنار کامپیوتر ) و ثبت اطلاعات پاسپورت که وقت چندانی هم نگرفت ، پاسپورت ها مهر ورود خورد وارد خاک عراق شدیم.

 سوار اتوبوس عراقی با یک اسکورت راه افتادیم اولین توقف شهر کوت بود بااندکی ایستادن غذایی از رستوران تحویل کاروان شد سپس به سفر   ادامه دادیم  زمان می گذشت و دلها بی تاب حرم حضرت علی (ع)بود رسم ادب ایجاب می کند اول دیدار را از بزرگترها شروع کنیم لذا با زمزمه زیارت عاشورا و مداحی کاروان ساعت 15/12 دقیقه ظهر   به نجف اشرف رسید، حالا همه با یکدیگر آشنا شده بودند. گفتنی است که در طول مسیر سفر قرآن مجید را دور خواندیم و ثواب آن را نثار شهدا، صولها ، اهل دین و ایمان و هدیه به روح درگذشته گان جمع شد.

 

                                       بارگاه حضرت امام علی ع نجف اشرف  عراق

وقتی که وارد نجف شدم در پس کوچه های تنگ نجف بارگاه همای رحمت میدرخشد با تمام غربت نجف و علی علی گویان بودنش بعد از گذشت سالها فراق مولا هنوز هم واژه گمشده اش  عدالت و اتحاد است دو رنگی هم در آنجا علی علی میکند گویی اوهم خسته است  من خیلی برام جای سوال بود حضرت علی با وجود حضرت زهرا چرا باید سر به چاه بزاره؟         
وشاید بوی غربت نجف...همون حسی ست که در حرم امام رضاست و  حتی باب الرضای حرم حضرت علی که رو به مشهد است گواهی بر آن می دهد.گفتنی است که هتل استقرار کاروان در سمت باب رضا 
( باب ساعت ) قرار داشت ، هتل تبوک فاصله چندانی با حرم نداشت با پای پیاده می شد به آنجا رفت.

 

و اینم ایون طلاش که فقط باید با چشمای خودت ببینی تا ...


اونجا که بودم فهمیدم که شرح در اینجا بودن بی معناست!چون وقتی اونجا هستی میفهمی نه عکس و صدا ذره ای از اون حسی که اونجا بودن رو بهت میداد نداره و نمیده...

 

مطلب دیگه هم اذان اونجاست.وقتی به اشهد ان علی ولی الله میرسه با یه نگاه به ایون طلاش احساس غرور و شعف میکنی که اونجا هستی و در کنار مزارش شهادت میدی  خدا رو شکر که مهر علی تو دلامونه.خدایا کمکمون کن از دستش ندیم و بتونیم در صراط مستقیمت ازش استفاده کنیم

مهری از مهر علی کنده به ياقوت دلم                 از ازل تا ابد شکر کنم حکاک را

از عبدالله بن حازم نقل است که: «روزی با هارون‌الرشید از کوفه [برای شکار] به جانب] «غریّین-نجف[بیرون رفتیم، در آن جا آهوانی را دیدیم، بازهای شکاری و سگان تربیت‌شده را به سویشان فرستادیم، ساعتی پَیشان رفتند تا این که آهوان به تپّه‌ای پناه بردند و در آن جا بیارمیدند. بازان و سگان از تعقیبشان دست کشیدند و برگشتند! هارون از این صحنه شگفت‌زده شد، سپس آهوان از آن بلندی فرود آمدند و بازان و سگان در پیشان رفتند، ولی دوباره آهوان به آن تپه بازگشتند و بازان و سگان هم دوباره ازشان صرف‌نظر کردند، سه‌باره هم این صحنه تکرار شد. هارون فرمان داد که به کوفه روند و کسی که سنش از همه بیشتر است را نزدش بیاورند، پیرمردی از بنی‌اسد را نزدش آوردند، هارون به او گفت: «قصه این تپه چیست؟» جواب داد: «پدرم از نیاگانش نقل کرده که می‌گفتند زیر این تپه قبر علی بن ابی‌طالب است، خداوند آن را حرم امن برای هر چیزی قرار داده‌است!»»

 

جایگاه دو انگشت

سمت جنوبی صندوق نزدیک بالای سر حضرت جای دو انگشت هست. آنجا سنگ‌های گران‌بها و گوهرهایی که اهدا شده‌است به نمایش گذاشته اند.

  ماجرا این استسید نصرالله حائرى از عالمان شیعه از مولى عبدالکريم از كتاب تبصرة المؤمنين و سید محمد صالح ترمذى متخلص به كشفى از عالمان سنی طبق سندهای درست و معتبر آورده‌اند که مره ی قیس که کافری ثروتمند بود که بسیاری از پدران و نیاکان قبیله‌اش را علی کشته‌بود. او سپاهی چندهزارنفره به نجف برد و مردم نیز در درون شهر بست نشستند. پس از شش روز جنگ سپاه توانست گوشه ی دیوار را ویران کرده به شهر آید. با ورود سپاه مردم گریختند. مره سوی بارگاه آمد و گفت «علی! تو پدران و نیاگانم را کشته‌ای». سپس کوشید تا ضریح [گویا منظور صندوق است] را با شمشیربشکافد. در این لحظه دو انگشت مانند ذوالفقار از درونش بیرون آمد و مره را دو نیم کرد و در جا به سنگی سیاه بدل گشتسنگ‌ها را به دروازه ی ‌نجف آوردند و هرکس به زیارت می‌آمد بدان پا می‌زدچندی بعد سنگ‌ها را از نجف بردند.

فضیلت حرم و زیارت علی در باور شیعیان

روایت‌هایی از امامان شیعه درباره ی زیارت علی بن ابی‌طالب آمده‌است، از جملهامام صادق گفته‌است که روزانه هفتادهزار فرشته پس از طواف بیت المعمور و کعبه به آرامگاه پیغمبر و علی بی ابی‌طالب می‌روند و به ایشان سلام می‌کنند.

پیغمبر در روایت دیگری وقتی حسن مجتبی ازش می‌پرسد که پاداش زائر تو چیست؟، در پاسخش گفت: «پسرم! کسی که مرا در زندگی یا مردگی، یا پدرت [امام علی -علیه السلام-] را زیارت کند، بر خداوند -عز و جل- بایسته‌است که در روز رستاخیز زیارتش کند و از گناهانش ناب گرداند..

این کار برای شیعیان خیلی مورد سفارش است. ااز ابووهب بصیری نقل می‌کنند که می‌گوید: «به مدینه شدم و خدمت امام صادق رسیدم و عرض کردم: «فدایت شوم؛ محضر شما رسیدم ولی قبر امیرمؤمنان را زیارت نکرده‌ام.» فرمود: «کار خوبی نکردی. اگر از شیعیان ما نبودی نگاهت نمی‌کردم به خاطر این که زیارت نکردی کسی را که خدای تعالی با فرشتگان و پیامبران و مؤمنان به زیارتش می‌روند

همچنین از امام جعفر صادق نقل شده‌است  که وقتی زائر امیرمومنان چیزی از خدا خواهد درهای آسمان برایش گشوده شود.کسی که امیرمؤمنان را با شناخت به حقّ او و بی تکبّر زیارت کند، خداوند پاداش شهیدان را برایش می‌نویسد و گناهانش بخشوده می‌گردد و با امن و امان در قیامت مبعوث می‌شود و حساب و محاسبه بر او آسان می‌گردد و فرشتگان به پیشوازش می‌روند و وقتی از زیارت برگشت، فرشتگان تا منزلش همراهی‌اش می‌کنند؛ اگر بیمار شود به عیادتش می‌روند و اگر بمیرد او را تشییع می‌کنند و برایش طلب آمرزش می‌نمایند».

 

 بعد از زیارت مطابق معمول خودم گشتی به اطراف زدم  مزار چند علمای اسلام  علامه حلی و مصطفی خمینی در داخل حرم و در حجره های کنار حیاط مزار ایه الله خویی - ایه الله بروجردی - علامه نایینی وجود دارند. در حین گشت زنی در حرم مطهر باران نم نم شروع به باریدن کرد حقیقتاً زیارت ما عجب زیارتی شد لباسها خیس شده بود اما با شوق زیر باران قدم می زدیم و ذکر صلوات می گفتیم.« صلی علی محمد و آل محمد صلوات بر محمد »

لازم به ذکر است که در تمام حرم های موجود در عراق درب ورودی اصلی جنوبی است یعنی با پشت کردن قبله وارد حرم می شوید ولی برای وارد شدن به حرم حضرت علی علیه السلام باید از درب اصلی که در قسمت شرق باب الرضا معروف است وارد شد .

 وادی‌السلام : (به عربیوادي السلام) نام یکی از بزرگ‌ترین قبرستان‌های دنیا در شهر نجف است. شهرت آن به علت روایاتی است که این قبرستان را محل رجعت تعدادی از پیامبران و امامان و مومنین در روزرجعت می‌دانند. وادی السلام یکی از مکان های مقدس نجف است که در آن هزاران نفر به خاک سپرده شده اند از جمله قبر تعدادی از پیامبران و بسیاری از سادات، صالحان و بزرگان دین نیز در آن است. این قبرستان قدیمی و تاریخی نجف اشرف در شمال شرقی شهر واقع است و بیست کیلومتر مربع مساحت دارد.

 

قبرستان وادی السلام در قسمت شمالي حرم امام علي(ع) در شهر نجف واقع است و بزرگترين قبرستان خاورميانه محسوب مي باشد. این قبرستان از جنوب به حرم مطهر امام علی(ع) و خیابان اصلی نجف- کوفه (شارع علی بن ابیطالب) از شرق به جاده نجف - کربلا، از شمال به منطقه حی المهندسین و غرب به دریای سابق نجف محدود می گردد، در روايات است كه ارواح مومنين در اين قبرستان گرد هم مي آيند و هر مومني كه از دنيا برود ملكي روحش را به اينجا مي آورد و هر كس كه در اين قبرستان دفن شود عذاب قبر از او برداشته مي شود. در اين قبرستان علاوه بر قبور اهالي عراق، قبور مردم مختلفي از ايران، هند، پاكستان، لبنان و ... ديده مي شود در قبرستان وادی السلام قبور بسياري از علما و انبياء الهي وجود دارد كه مهمترینمدفونین وادی السلام  به شرح ذیل می باشند:

  • مرقد مطهر حضرت هود و صالح (ع) كه در ورودي قبرستان قرار دارند.
  • مرقد آيت ا... سيد علي قاضي طباطبايي عارف و عالم برجسته در قسمت جنوبی وادی السلام و نزدیک مقام حضرت هود و صالح(ع)
  • شهيد اول صاحب لمعه در قسمت شمالی وادی السلام.
  • رئيس علي دلواري از دلیرمردان تنگستان بوشهر که در نبرد با انگلیسی ها به شهادت رسید.
  • آیه الله سید جمال‌الدین گلپایگانی

پیامبر اسلام در همین مورد خطاب به علی بن ابی‌طالب گفته‌است:

تو برادر من هستی، وعده دیدار من و شما در وادی‌السلام است.

 در روایات عدیده وارد است که ارواح مؤمنین در وادی السلام جمع میشوند؛ وادی السلام که وادی امن و امنیت و سلامت است. «سَلَـامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَـالِدِینَ (آیه 73 سوره زمر)؛ ندای فرشتگان است به مؤمنان که «سلام خدا بر شما باد، پاک و پاکیزه شدید و اینک در بهشت های جاودان وارد شوید». و ظهور آن وادی در این دنیا، سرزمینی است در نجف اشرف که وادی ولایت است در ظَهر کوفه؛ یعنی در پشت کوفه، چون در سابق الایام قبل از دفن جسد مطهر حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام در نجف اشرف، نجف شهری نبوده است، بلکه بیابانی بوده یک فرسنگ از کوفه دورتر؛ و لذا نجف را ظَهر کوفه گویند.

در «کافی» با سند خود روایت میکند از احمدبن عمر میگوید: خدمت آن حضرت عرض کردم برادر من در بغداد است، و نگرانم که در همانجا بمیرد. فرمود: باک نداشته باش، هر جا که خواهد بمیرد؛ چون هیچ مؤمن در شرق زمین و یا در غرب زمین باقی نمی ماند مگر آنکه خداوند روح او را در وادی السلام با ارواح مؤمنین دیگر قرار میدهدعرض کردم: وادی السلام کجاست؟ فرمود: در پشت کوفه، و آگاه باش مثل اینکه من منظره اجتماع ارواح را می بینم که حلقه حلقه نشسته اند و با یکدیگر گفتگو دارند.

 

-        برنامه روز دوم زیارت و بازدید از مسجد حنانه  و سهله  که در اطراف شهر کوفه واقع شده و حدود ۱۰ کیلو متر با نجف فاصله دارد و حدود دو کیلو متری مانده به مسجد کوفه است

 

 

مسجد حنانه

اين مسجد در بين راه نجف و كوفه، سمت شمال آن، واقع است. به هنگام حمل سرهاي مبارك شهيدان كربلا به كوفه، سر مقدس اباعبدالله را بر زمين اين مسجد گذاشتند. گفته اند در اين هنگام صدايي شبيه به ناله بچه شتري(حنانه) كه مادرش را گم كرده باشد بلند شد. برخي نيز گويند قبل از آن كه امام علي(عليه السلام) را دفن كنند چند لحظه جنازه شريف را در اين محل برزمين گذاشتند و از زمين ناله و شيوني برخاست. از اين رو بعدها در آن مكان مسجدي ساختند كه آن را حنانه ناميدند. والله اعلم بالصواب. برخي نيز گفته اند اين نام برگرفته از « حنا »، دير قديمي مسيحيان، بوده است.     
مسجد حنانه ضريح كوچكي دارد و در نزديكي مسجد فوق، مقبره « الثويه » واقع است كه بسياري از ياران و صحابه امام علي(عليه السلام) در آن جا دفن شده اند. امام صادق هم در اين مكان گزارده اند. 

 


تعداد بازدید از این مطلب: 799
|
امتیاز مطلب : 99
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


من از دار المومنین ،دارالولایه سیستانم شهر دوستداران اهل بیت (ع) آنجا که شور و شوق بود، صداقت و مردانگی را چار می زدند ،شهر دوستی بود و شجاعت ،شهر زادگاه رستم نام آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه ی فردوسی و به تبع آن برترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی (فردوسی )، سرزمین یعقوب لیث صفاری کسی که ایران را از یوغ اعراب رهانید.من سیستانی ام و آرمانم آبادانی فرهنگ و تاریخ سیستان،بیایید تا رستمانه سیستان را آباد کنیم. سیستانیم ، سیستان همه دلخوشی های من است.دارای تحصیلات عالی در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی ،از خدمتگزاران مردم در آموزش عالی و دارای سوابق خدمتی در آموزش و پرورش می باشم، سعی دارم از طریق دنیای مجازی اطلاعات لازم در این زمینه را به نظر دوستداران برسانم امید است دوستان در هر چه پر بار شدن این سایت مرا همراهی نمایند .منتظر نقطه نظرات سازنده شما هستم. در كوچه تنهایی تو را می خوانم از پشت پنجره های بسته تو را می خوانم هنگامی كه قاصدك می آید با او نام تو را فریاد می زنم با شاپركها در آسمان آبی هم صدا می شوم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود