در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش عمومی

نظرات

تل زینبیه جنب حرم ابا عبدالله الحسین ع  کربلا  عراق

تل زينبيه ؛ یادگاری از مظلومیت پیام آور عاشورا

بيرون از حرمين شريفين رو به سوي تل زينبيه يادگار لحظه‌هاي جگر سوزي كه زينب بر فراز تپه‌اي كوچك قتلگاه را نظاره كرده مي كني، مسيري كه نگاه اشك‌آلود زينب حسين را دنبال كرده و از آنجا شاهد نقطه‌اي است كه پاره تنش  در آن جان داده است . قدم به قتلگاه كه مي‌گذاري نگاه زينب را از فراز تل زينبيه حس مي‌كني، اگر چه امروز بين اين دو نقطه همه جا ساختمان و خانه و در و ديوار است. اما آنجاست كه حس مي‌كني بند بند بدنت از هم مي‌گسلد و با تمام وجودت فرياد مي‌زني. گويي در طي اين سالها با همه فراز و فرودها دشت كربلا دست نخورده باقي مانده است. و اكنون بعد از سپري شدن1373 سال خدا مي‌خواهد اينگونه عاشورا در يادها زنده بماند.اين تل ، كه يادآور حضور آن بانوي فداكار است ، در سمت جنوب غربي صحن مطهر واقع شده است و به طور تقريبي پنج متر از كف صحن حرم بالاتر است و حدود 35 متر تا مقتل و قتل گاه فاصله دارد . ...

اي پرچم کربلا به دوشت زينب                  قربان تو و خشم و خروشت زينب

تا موي سرت سپيد شد از غم دوست            شد کعبه دل سياه‏پوش زينب (جواد شفق)

اينجا کجاست؟! اينجا رصدخانه کربلا و عاشورا است. آنجا که ‏زينب منظومه نور حسين(ع) در شط جاري شب ستم را رصد کرده است. اينجا ديده‏باني جبهه عاشور است. آنجا که زينب(س) صف هاي حق و باطل را و نبرد نور و ظلمت را به نظاره نشسته است. زينبيه روضه مجسم کربلاست. هر داغداری پس از ورود به این مکان، سيل ‏اشک هایش جاري شده و ناله‏هایش به آسمان خواهد رفت. شايد اين محل به دقت در طول تاريخ حفظ شده باشد; زيرا موقعيت جغرافيايي آن با رويدادهاي تاريخي و گفته‏هاي مورخان دقيقا تطبيق مي‏کند. حرم ‏مطهر حسيني(ع) در گودي واقع شده است و تل زينبيه بلنديي مشرف‏بر حرم مطهر و قتلگاه ست ‏با فاصله تقريبي سيصد متر.

اين بلندي حدود همين مقدار نيز با خيمه‏گاه فاصله دارد. پس به‏خوبي مي‏تواند حلقه وصل اين دو پايگاه عاشورا (خيمه‏گاه وقتلگاه) باشد.

در داخل خیمه گاه قسمت هایی را مشخص و ظاهرا شبیه سازی نموده اند مانند:

اولین خیمه ،خیمه حضرت ابوالفضل ع می باشد چون ایشان نگهبان خیمه ها بوده است  - خیمه و محراب امام حسین ع و امام سجاد ع خیمه امام حسین (ع) را هم به صورت گنبد در آورده اند.در خیمه امام حسین (ع) یک سنگ تاریخی وجود دارد که آن را هم حتما ببینید.در جنوب خیمه امام(ع) چاهی با آب شور و غیر قابل خوردن است.میگویند شب عاشورا از آب آن برای وضو و غسل استفاده می کردند) خیمه  علی اکبر و قاسم ابن الحسن ع و همچنین محل اثاثیه و کجاوه های امام حسین ع و یارانش .

خیمه گاه هم حدودا با محل کارزار روز عاشورا درحدود ۲۵۰ متری فاصله داشت.

سامرا حرمین شریف عسکریین

باصدای اذان صبح و اقامه نماز در هتل  سوار اتوبوس شدیم بسوی بغداد وارد یک اتوبان شدیم و حرکت مان را برای زیارت اولین بارگاه واقع در مسیر در شهر بلد که از مناطق حاصلخیز عراق است رسیدم آنجاسید محمد برادر امام حسن عسکری (ع) را زیارت کردیم . سپس راهمان  را بسوی شهر سامرا و بارگاه امامین حضرت امام حسن عسگری ع و امام هادی ع ادامه دادیم .در ادامه مسیر در قسمت چپ اتوبان وارد جاده ای شدیم که بعد از گذشتن چند کیلو متری به یک دو راهی که قسمت چپ آن به شهر تکریت و سمت راست آن مسیر سامرا می باشد ادامه مسیر دادیم.

لازم به ذکر است در این جاده ایست و بازرسی بسیار زیادتر و شدیدتر بوده و با تذکر پلیس پرده های ماشین باید جمع شده باشند تا داخل آن دید کامل داشته باشد .

اتوبوس را برای تفتیش برای وجود احتمالی بمب از یک دستگاهی شبیه به مین یاب وارسی میکنند و همچنین از یک دستگاه بمب یاب کوچک دیگری که بعضاً درهمه جای کربلا و نجف وجود دارد برای تفتیش ماشین و هم چنین برای بازرسی خانم ها  مورد استفاده قرار میگیرد.دیگر اینکه در مسیر سامرا اثر گلوله های زیادی بر روی ساختمان ها و حتی مقرهای بازرسی پلیس وجود دارد و همچنین در این مسیر رود بسیار عریض با مقدار آب بسیار زیاد(دجله) وجود دارد که بعدا به دو رود تبدیل میشود و در نزدیکی شهر سامرا دریاچه بزرگی را تشکیل میدهددر حدود ساعت 11:30 ظهربه شهرسامرا رسیدیم.

بارگاه امام حسن عسگری ع و امام هادی ع (که اثار تخریب حرم قابل مشاهده می باشد)

بعد از پیاده شدن از اتوبوس و مقداری پیاده روی وارد ایستگاه بازرسی حرم شدیم که مسیر حرم در دو طرف با دیواره بتونی ۶-۵  متری تا نزدیکی حرم ادامه دارد. حرم با توجه به انفجار و تخریبی که انجام گرفت در حال بازسازی است چون در 7 گوشه آن که  مشخص شده است محل جاسازی بمب بوده است که کلا مناره گنبد و ضریح تخریب گردیده است و فقط دیواره سالم بوده است

-            حرم تخریب شده امامین العسگریین  - سامرا

داخل ضریح مرقد چهار بزرگوار امام حسن عسگری ع و همسر گرامی شان نرجس خاتون و خواهرشان حکیمه و همچنین مرقد مطهر امام هادی ع می باشداز درب اصلی واقع در شرق که وارد می شویم در سمت  چپ آن , سرداب معروف قرار دارد .

سرداب - سامرا

سرداب مقدس، زیرزمينى است در سامرَا، كنار مزار امام هادى و امام حسن عسكرى(ع) آن سرداب محل زندگى وعبادت امام هادى و امام حسن عسكرى و حضرت مهدى(ع) بوده وتمام ديدارها با حضرت مهدى(ع) در زمان پدرش در همين منزل و سرداب انجام مى گرفته است .

بعداز پایین رفتن از تعداد زیادی پله وارد آن می شویم که فضای زیادی ندارد که تنها فقط چندین نفر می توانند در آن نماز بخوانند .

مرقد امامان حضرت امام موسی کاظم ع و امام جواد ع  کاظمین  بغداد

بعداز وارد شدن به حرم که محل دفن امامان حضرت امام موسی کاظم ع و امام جواد ع می باشد چنان ابهت و حالت روحانی حاکم می باشد که انکار در روی زمین نیستی و یقینا هرگز تا آخر عمر این فضا را فراموش نخواهی کرد و خواستار زیارت دوباره ای خواهید بود .

این حرم با صحن بسیار بزرگ اش بسیار شبیه به حرم امام رضا ع می باشد .  شب روز هفتم را در کاظمین بیتوته کردیم درست در مقابل حرمین مطهر کا ظمین  فندق (هتل) قرار داشت.

شب را در کاظمین سپری کردیم با شنیدن صدای اذان صبح  مهیا شدیم تا نماز صبح را در کنار بارگاه ملکوتی آن دو امام همام اقامه کنیم  دعای وداع را با چشمانی اشکبار خواندیم ، سپس دل راه بسوی مرز ایران سپردیم اما پاها در برگشت ما را یاری نمی کرد انکار دلها در آنجا بود و جسم ها عازم ایران بود.

انشاء الله باری دیگر کربلا نصیب مشتاقان کوی دوست گردد ، با پیمودن شهر و روستاها چند ساعاتی که در مسیر بودیم ، ساعت 11 صبح به مرز رسیدیم ، با انجام دادن مراحل گمرکات وارد وطن شدیم اما دلها در آنسوی مرز بود آنجائیکه اشک با دل پیوند خورده بود تازه عاشق شده بودیم آنهم عشق به دوستی که هرگز فراموش نخواهد  شد.

السلام علیک یا اباعبدالله ، السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و
علی اصحاب الحسین .

نماز حاجت که می خوانی از برای فرج مسجد کوفه
شدی محرم در مناسک حج یا منا رفتی... یاد ماهم باش

محل اقامت فندق (هتل):

1.     نجف اشرف :باب ساعت معروف به باب رضا (ع) فندق تبوک، شارع امام علی .

2.     کربلا معلی :باب امام هادی /باب بغداد  فندق مناسک الدولی .

3.     کاظمین : باب قبله فندق جنت الزائرین مقابل درب ورودی حرمین مطهر.

همسفران:

آقایان: حیدر کیخوائی نژاد (سرکاروان) علی فرهمند ( روحانی و مداح) برات دشتی( رابط دانشگاه)-
روح ا... کیخا نژاد -مجتبی بولاغی- عادل عرفانی راد- حسین حشمتی فر- میلاد سنبلی- مهدی سنبلی-
غلامحسین کشته گر- محسن شهرکی- علی اصغر ناروئی- بهنام بازدی- ابوالفضل جلالی شیرازی-
محمدحسین واعظی- محمد ملائی صدر- شیرزاد دهمرده- حسین عیدی دیلگری
محسن ذیحقی

خانم ها: زکیه شهرکی- راضیه شهرکی- زکیه ذیحقی - فاطمه سرگلزیی- عاطفه رهدار- سعیده صوفی- فاطمه دهقان- معصومه رحمان دوست- حورا میرشکار- فهیمه کشته گر

التماس دعا

نظر خصوصی

کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:

من از دار المومنین ،دارالولایه سیستانم شهر دوستداران اهل بیت (ع) آنجا که شور و شوق بود، صداقت و مردانگی را چار می زدند ،شهر دوستی بود و شجاعت ،شهر زادگاه رستم نام آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه ی فردوسی و به تبع آن برترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی (فردوسی )، سرزمین یعقوب لیث صفاری کسی که ایران را از یوغ اعراب رهانید.من سیستانی ام و آرمانم آبادانی فرهنگ و تاریخ سیستان،بیایید تا رستمانه سیستان را آباد کنیم. سیستانیم ، سیستان همه دلخوشی های من است.دارای تحصیلات عالی در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی ،از خدمتگزاران مردم در آموزش عالی و دارای سوابق خدمتی در آموزش و پرورش می باشم، سعی دارم از طریق دنیای مجازی اطلاعات لازم در این زمینه را به نظر دوستداران برسانم امید است دوستان در هر چه پر بار شدن این سایت مرا همراهی نمایند .منتظر نقطه نظرات سازنده شما هستم. در كوچه تنهایی تو را می خوانم از پشت پنجره های بسته تو را می خوانم هنگامی كه قاصدك می آید با او نام تو را فریاد می زنم با شاپركها در آسمان آبی هم صدا می شوم

عضو شوید

تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود